BuildSocial

Influencer marketing

Wat is het nou precies?

Iedereen heeft er wel eens van gehoord, maar het inzetten voor jouw eigen klus. Dat is vaak toch wel een drempel. Immers, waar begin je? Dat leggen we je maar wat graag uit!

Als infuencer marketing agency en specialisten op het gebied van social media staan we jou graag bij in het opzetten en uitvoeren van succesvolle campagne!

Visual - Pinterest - Overzicht + Resultaat - blanc

Wat is influencer marketing?

Wij leggen het uit.

Influencer marketing is in de basis het inzetten van invloedrijke merken of personen ter promotie van jouw product of dienst. De afgelopen jaren is dit steeds populairder geworden en daardoor een essentieel onderdeel van de marketingmix. 

Vaak wordt deze vorm van marketing gevoerd door personen met een groep (trouwe) volgers op sociale media. Deze profielen hebben vaak een specifiek onderwerp als focus, waardoor je één of meerdere accounts gericht kunt inzetten om jouw project, merk, product of dienst te promoten.

Een grappig feitje is, dat mensen dit fenomeen over het algemeen zien als iets nieuws, maar het is eigenlijk is het iets van jaar en dag. Immers werd er voorheen al vaak gebruik gemaakt van mond-tot-mond reclame. Dit gebeurt vaak bij bekenden onderling, maar is natuurlijk ook een vorm van ‘influencen’. Het verschil is echter dat het kanaal in de loop der tijd anders is geworden: van fysiek naar online en social media. 

Welke soorten influencers zijn er?

De verschillende groottes op een rij.

Influencers, ze zijn er in alle soorten en maten. Om het geheel overzichtelijk te houden en te zorgen dat men eenvoudig over verschillende soorten kan praten, zijn er namen gegeven op basis van de omvang van een account. Op deze wijze is het herkenbaar en weet men dat ze over hetzelfde bereik praten. Maar, welke soorten zijn er allemaal? De specialisten van BuildSocial hebben ze voor jou op een rij gezet!

Op basis van volgers kunnen we influencers verdelen in de volgende categorieën:

Nano-influencers

De kleinste accounts met maximaal 5.000 volgers. Deze groep heeft een trouwe aanhang, zijn over het algemeen echte specialisten in een bepaald thema, waardoor de volgers vaak als betrouwbaar worden gezien.

Micro-influencers

Accounts met 5.000 tot 50.000 volgers. Deze groep wordt relatief vaak ingezet om te starten met influencer marketing. De engagement rate – de mate van interactie met een post in verhouding tot het aantal volgers – is erg hoog en de influencer weet vaak wat er onder zijn of haar volgers speelt.

Meso-influencers

De omvang wordt nu snel groter met 50.000 tot 100.000 bij het account. Het bereik is hierdoor groot, maar indien jouw budget nog niet flink is, kan dit een behapbare partner zijn. Ten opzichte van de nog grotere accounts is de betrouwbaarheid (commitment) van deze accounts vaak relatief groot. 

Macro-influencers

Deze accounts hebben 100.000 tot 1.000.000 volgers en mogen zich daarmee met trots bekendheden noemen. Deze accounts hechten veel waarde aan de posts die ze doen en steken daar veel aandacht in. In ruil voor een groot bereik, mag je dan ook wat kritische vragen verwachten. 

Mega-influencers

Tot slot kunnen we de grootsten der aarde natuurlijk niet overslaan. Met meer dan 1.000.000 volgers mogen we dit de sterren van social media noemen. We hebben het hier over bekende voetballers als Cristiano Ronaldo, maar ook Kylie Jenner.

De voordelen van incluencer marketing

Waarom het een succes wordt.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Het belangrijkste is om goed na te denken over de doelen die je wilt behalen, waarna je de route naar jouw succes kunt uittekenen. Zoals bij de andere facetten van social media marketing is inluencen één van de mogelijkheden in jouw marketing toolbox. Maar, waarom zou je juist kiezen voor deze vorm?

Influencer marketing biedt simpelweg voordelen, zoals:

  • Wanneer je zelf jouw social media accounts wilt opstarten, heb je nog maar weinig bereik. Door het inzetten van deze vorm van marketing geef je jezelf een zetje in de rug en kun je jouw bereik en volgers een boost geven. Wel zo makkelijk, toch?
  • Met influencers kun je een nieuwe accounts aanspreken die jouw eigen accounts nog niet volgen. Breng je een nieuw product uit dan normaliter tot jouw assortiment behoort? Dan zit deze doelgroep waarschijnlijk niet in jouw community van trouwe volgers. Deze nieuwe doelgroep aansporen kort tijd, maar het inzetten van de juiste influencers die deze doelgroep wel bereiken geeft jou in een mum van tijd het gewenste bereik
  • Wanneer je het goed inzet, is deze vorm van advertising goed betaalbaar.  Je kunt het soms af met een gesloten portemonnee, maar kunt ook rekenen met ongeveer € 10,- per 1.000 volgers. De uiteindelijke prijs is echter altijd afhankelijk van jouw wensen en de voorwaarden van de influencer.
  • Tot slot is uit onderzoek gebleken dat ruim 90% van de consumenten een aanbeveling van een bekende of een influencer vertrouwt. Dat is aanzienlijk meer dan de 31% van de mensen die een advertentie vertrouwt. Deze vorm van marketing biedt dus een hoger vertrouwen en geeft daardoor ook een hogere kans op succes.
Uiteraard zijn er ook nadelen. Zo kun je het lastiger meten dan online advertenties, omdat er ook gevoel bij komt kijken en lange termijn kan meespelen. Daarnaast is het tijdrovend, omdat je per account voorwaarden moet afstemmen en ook de uiting moet voldoen aan de wensen van de influencer. Zo heb je altijd contact nodig.

Influencer marketing agency

Waarom kiezen voor een inluencer marketing agency?

Een agency heeft simpelweg enkel voordelen. Zo kun je het tijdrovende gedeelte door een influencer marketing agency als BuildSocial uitlaten voeren. Als bureau denken we praktisch mee, zetten we op basis van jouw input voortellen uit bij verschillende accounts en zorgen we voor een stukje voorselectie. De bijdrage die we van jou vragen om een succesvolle campagne is hierdoor aanzienlijk minder dan dat jij het traject van A tot Z zelf uit moet denken. Beide doen we waar we in uitblinken en plezier in hebben om het samen tot een succes te maken. Klinkt goed, vind je niet?

Onze werkwijze

Een professioneel traject van A tot Z

Een agency heeft simpelweg enkel voordelen. Zo kun je het tijdrovende gedeelte door een influencer marketing agency als BuildSocial uitlaten voeren. Als bureau denken we praktisch mee, zetten we op basis van jouw input voortellen uit bij verschillende accounts en zorgen we voor een stukje voorselectie. De bijdrage die we van jou vragen om een succesvolle campagne is hierdoor aanzienlijk minder dan dat jij het traject van A tot Z zelf uit moet denken. Beide doen we waar we in uitblinken en plezier in hebben om het samen tot een succes te maken. Klinkt goed, vind je niet?

01

Briefing

Jij schrijft de wensen voor deze opdracht uit in de vorm van doelstellingen, periode en de te bereiken doelgroep

02

Voorstel

Op basis van de briefing ontvang je een voorstel op maat.

03

Voorselectie influencers

Akkoord? Dan maken we een voorselectie aan influencers en bijbehorende kanalen voor de campagne.

04

Input influencers

Er wordt een briefing opgesteld voor de influencers met bijbehorende planning. Na akkoord van jullie delen we deze.

05

Content realisatie & distributie

Aan de hand van de input zullen de influencers de content gaan realiseren en volgens planning gaan posten.

06

Rapportage & evaluatie

Aan het eind van de doorlooptijd van de campagne maken we het resultaat op en delen we dit in de vorm van een rapportage. Samen evalueren we het resultaat en leermomenten.

push

Facebook

push

Instagram

push

LinkedIn

pull

Pinterest