BuildSocial

Instagram uitbesteden

Jouw creatieve canvas op Instagram

De eerste introductie voor Nederland met een visueel kanaal, dat was Instagram. De vroege aanwezigheid in onze maatschappij zorgt voor een sterk netwerk met een fors aantal gebruikers. In totaal maken er ruim 5.600.000 Nederlanders bijna dagelijks gebruik van dit kanaal, waardoor het zich na Facebook met het meest populaire platform van ons land mag noemen.

Instagram - Desktop - Focus
Visual - Instagram - Overzicht + Pin

Instagram specialist

Blink uit met fotografie.

Er zijn weinig zaken wat een mens meer kan inspireren dan een prachtige foto. Men heeft direct een gevoel van de mogelijkheden en kan inbeelden hoe dit voor hem of haar van toepassing kan zijn. Het is dan ook bijna overbodig om te zeggen dat Instagram bij uitstek een sociaal media kanaal is om in te zetten voor bouw en woon gerelateerde bedrijven. Let wel, de levensduur van een post op Instagram is niet dermate lang. Een story is immers 24 uur beschikbaar, daarentegen heeft een ‘gewone’ post in jouw profiel een gemiddelde levensduur van 21 uur. Dit is de tijd dat de post actief in beeld is bij jou volgers, een post blijft echter zo lang als jij wilt beschikbaar op jouw profiel.

Start met bouwen

Laat jouw Instagram pagina structureel beheren

Wil jij je weer volop focussen op het realiseren van de dromen van jouw klanten? BuildSocial ondersteunt jouw in het structureel onderhouden van Instagram.

Instagram organisch

Verbinden met de juiste hashtag.

De functionaliteiten van Instagram combineren twee marketingstrategieën, namelijk push en pull. In de basis worden jouw berichten gepusht in de tijdlijn van jouw gebruikers. Echter biedt het kanaal ook een zoekfunctie, waardoor gebruikers informatie kunnen aanroepen (pull) welke matcht met hun interesses. Desondanks scharen wij Instagram vooral als passend voor een push strategie.

We spraken er al eerder over: de levensduur van jouw bericht. Binnen het platform van Instagram zijn er twee mogelijkheden. Het plaatsen van een bericht welke tijdelijk beschikbaar is: een story. Deze berichten worden direct in de top van het beeldscherm beschikbaar gesteld voor bezoekers. Door de snelle toegankelijkheid en de ‘nood’ om de stories te bekijken zijn ze populair onder de gebruikers. Na 24 uur worden de berichten automatisch verwijderd. 

Daarnaast zijn er de berichten welke geplaatst worden op jouw profiel. Dit type bericht is de eerste waar Instagram ooit mee gestart is en daarom nog altijd populair bij eigenaren van een account. Deze berichten komen automatisch in de tijdlijn van jouw volgers en kunnen extra getriggerd worden op basis van hashtags. Door het combineren van een ‘#’ met een zoekterm, wordt jouw bericht ook buiten jouw profiel beschikbaar. Bijvoorbeeld wanneer gebruikers zoeken naar inspiratie, foto’s of nieuwe accounts, maar er zijn ook gebruikers welke deze hashtags volgen. De juiste hashtag toevoegen biedt dan ook de mogelijkheid om het bereik van jouw berichten te vergroten. Instagram beheer uitbesteden zorgt ervoor dat jij het maximale uit het kanaal haalt.

Populaire hashtags op Instagram zijn:

  • #wonen
  • #interieur
  • #tuin
  • #keuken
Desktop - Uitgelicht - tool

Instagram adverteren

Instagram stories of liever posten?

Snel schakelen en starten met bereik generen. Klinkt dit als muziek in jouw oren? Dan is adverteren op Instagram het overwegen waard! Op basis van doelgroepen, interesses, maar ook remarketing bereik jij zowel nieuwe gebruikers als mensen welke wellicht al bekend zijn met jouw product of dienst. Zodoende start jij relatief snel met het bouwen van jouw fanbase. Allemaal op basis van een sterke kosten/opbrengsten verhouding! Wederom heb je de keuze tussen twee verschillende type berichten: posts en stories. Kies jij voor een snelle trigger in een storie om mensen naar jouw website of account te leiden? Of toch liever een uitgebreider bericht om gebruikers uitgebreid de tijd te geven om geïnspireerd te raken?

Social media analyse

Laat jouw social media kostenloos analyseren.

Ben je al bezig om jouw bedrijf online op de kaart te zetten, maar wil het niet vlotten? BuildSocial analyseert kosteloos jouw sociale kanalen en voorziet je van een concreet advies.

Instagram marketing

Met de juiste Instagram strategie jouw doelgroep bereiken.

Uit recent onderzoek van Newcom (Nationale Social Media Onderzoek 2019) blijkt dat het gebruik van Instagram onder Nederlanders blijft stijgen. Zo is het gebruik in 2019 met ruim 20% gestegen ten opzichte van 2020, wat neerkomt op 4,9 miljoen. Hiermee is Instagram naar de 4de plek gestegen van de meest gebruikte social media kanalen in Nederland. Met name de stijging in gebruik maakt dat Instagram marketing een interessant onderdeel is binnen jouw marketingmix.

Instagram marketing kan op verschillende manieren worden toegepast. Wil je op de organische manier bezoekers naar jouw pagina en website trekken, of kies je ervoor om op Instagram te adverteren. 

Het meest gangbare om mee te starten is het plaatsen van reguliere berichten op de Instagrampagina van jouw bedrijf (organisch). Hiermee bouw je al een mooie basis op en laat je de doelgroep zien dat jullie Instagram wel degelijk als een interessant kanaal zien om projecten en nieuwtjes op te delen. Bij het plaatsen van deze berichten op Instagram maak je gebruik van zogehete hashtags. Hiermee zorg je er weer voor dat jouw berichten ook door de potentiële doelgroep gevonden kunnen worden. Wanneer je een goede basis hebt staan met jouw Instagrampagina is de volgende stap naar Instagram adverteren snel gemaakt!

Instagram marketing

Instagram marketing

Een doelgroep bereiken die je waarschijnlijk misloopt.

Met Instagram adverteren kom je onder de aandacht bij de doelgroep die voor jouw bedrijf interessant is. Het kan namelijk best zo zijn dat je door het ontbreken van de juiste hashtags jouw doelgroep op Instagram organisch helemaal niet bereikt. Dat zou natuurlijk zonde zijn en daarom is adverteren op Instagram ook zo interessant.

Instagram adverteren

Adverteren op Instagram, hoe werkt het?

Er zijn twee manieren om te adverteren op Instagram: door middel van het promoten van bestaande berichten in de Instagram app of door middel van het opzetten van een campagne in de advertentietooling van Facebook. De meest eenvoudige manier om te starten met Instagram adverteren is het promoten van een bestaand bericht. Merk je dat een bepaald bericht op jouw Instagrampagina het goed doet en veel likes/reacties heeft en wil je dit ook delen met personen die jouw Instagrampagina niet volgen? Dan kan je bij dit Instagrambericht ervoor kiezen om deze te promoten.

Bericht promoten in de app

Het promoten van een Instagrambericht gaat als volgt: klik op de blauwe ‘promoten’ button bij het bericht en kies ervoor om een promotie aan te maken. Hier kan je kiezen om personen naar je profiel, website of privéberichten te sturen. Daarna is het zaak om jouw doelgroep te definiëren. Dit kan automatisch (Instagram target dan personen zoals jouw volgers) of je hebt de mogelijkheid om handmatig jouw eigen doelgroep aan te maken. Als laatste stap vul je het gewenste budget per dag en de duur van de promotie in. Instagram geeft dan een mooi overzicht wat de uiteindelijke kosten van de Instagram promotie zullen zijn. Ook krijg je een overzicht van het geschatte bereik dat jouw Instagram advertentie zal genereren. Zo heb je altijd een beeld van het aantal personen die jouw advertentie voorbij zullen zien komen met Instagram marketing.

Via de advertentietooling van Facebook (Facebook Ads Manager)

Adverteren op Instagram met de Facebook Ads Manager gaat iets anders dan het promoten van een bericht in de Instagram app en is daarom ook een stuk ingewikkelder. Het voordeel van adverteren via de advertentietooling van Facebook is dat je hiermee de advertenties een stuk uitgebreider kunt inregelen. En wanneer je een advertentiecampagne wilt draaien voor een specifieke doelgroep met veel regels en/of uitzonderingen, dan is het wel nodig om op deze manier Instagram marketing in te regelen.

Het klinkt misschien raar om een advertentie van Instagram in de tooling van Facebook te maken, maar omdat Facebook en Instagram van dezelfde eigenaar zijn werken deze twee social media kanalen naadloos met elkaar. Dit maakt het voor een social media marketing specialist een stuk handiger om verschillende social media advertenties klaar te zetten én te beheren. 
Omdat de Facebook Ads Manager qua advertentiemogelijkheden zeer uitgebreid is, zal hier de voorkeur om Instagram advertenties in klaar te zetten naar uitgaan voor een Instagram advertentiespecialist.

Bij het opzetten van een Instagram advertentiecampagne is er de mogelijkheid om uit maar liefst elf doelstellingen te kiezen. Hierin zijn de doelstellingen Merkbekendheid, Bereik, Leads genereren, Conversies en Verkopen uit catalogus de meest gebruikte doelstellingen. Bij het opzetten van Instagram advertenties is het dus altijd van belang om het uiteindelijke doel van de advertenties goed in kaart te hebben. Wil je juist meer leads ontvangen voor bijvoorbeeld een informatieavond van een nieuwbouwproject of wil je personen kennis laten maken met de diensten van jouw bedrijf? Alles is mogelijk met Instagram adverteren!

Na het selecteren van een doelstelling is het tijd om de juiste doelgroep te selecteren. Ook hier zijn de mogelijkheden met Instagram marketing eindeloos. Bereik met ‘remarketing’ personen die jouw website eerder hebben bezocht, of bereik een totaal nieuwe doelgroep op basis van interesses, gerelateerd aan jouw bedrijf. Selecteer hierbij de juiste locatie(s) en demografische kenmerken en je hebt een doelgroep voor Instagram staan om jouw advertenties op te draaien!

Bij het ontwikkelen van de advertenties binnen Instagram is het goed om rekening te houden met de bepaalde plaatsingen in Instagram. Deze verschillen namelijk in formaat en zijn als volgt:

 

  • Instagram overzicht (minimaal 600 x 600 pixels)
  • Instagram explore (minimaal 600 x 600 pixels)
  • Instagram stories (minimaal 1080 x 1920 pixels)

Om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen bij jouw doelgroep is het dus van belang om alle advertenties op maat te maken voor elke plaatsing. Ook geven we tips over welke content (afbeeldingen of video’s) het meest geschikt zijn voor een bepaalde Instagram advertentie. Door onze jarenlange ervaring met Instagram marketing weten we namelijk wat wel werkt én wat niet.

Ook de juiste tekst bij een advertentie is van cruciaal belang. Is deze tekst pakkend, bevat deze een goede eerste zin, een call to action en eventueel emoij’s? Al deze factoren hebben namelijk invloed op de mate waarop jouw doelgroep op jouw advertentie klikt voor meer informatie. Ook de juiste button onder de advertentie is essentieel! Maar geen nood, hier hebben we keuze uit zestien mogelijkheden! Is alles gechecked? Dan kunnen de advertenties live!

 

Instagram advertentiebeheer

Optimaliseren, optimaliseren en optimaliseren.

Wanneer de Instagram advertenties live staan begint het echte werk, gegevens binnenhalen en optimaliseren. Voor de social media specialisten van BuildSocial is het optimaliseren van lopende Instagram advertenties net zo belangrijk als de opzet hiervan. Met het optimaliseren wordt er zo effectief mogelijk gebruik gemaakt van het beschikbare advertentiebudget en zo meer resultaat binnengehaald voor hetzelfde geld. 

Ook het ‘verversen’ van de Instagramadvertenties horen bij het optimaliseren (het opnieuw aanmaken van advertenties). Zo ziet jouw doelgroep niet maandenlang dezelfde advertentie voorbij komen én blijven de kosten voor jouw Instagram marketing campagne mooi laag.

Instagram - Desktop - Focus

push

Facebook

pull

LinkedIn

pull

Pinterest

prijzen

Enthousiast?