BuildSocial

Pinterest SEO

Waar jouw doelgroep op zoekt.

Wie aan Pinterest denkt, denkt aan een social media netwerk voor het delen van recepten, interieur- en bouwinspiratie en DIY hacks. Maar wist je dat Pinterest, naast een social media kanaal, ook één van de grootste zoekmachines op het web is?

Zet jij voor jouw bedrijf Pinterest in als social media kanaal? Dan doe je er goed aan om jouw afbeeldingen te optimaliseren. Met Pinterest SEO maak je namelijk inzichtelijk welke zoekwoorden jouw (potentiële) doelgroep gebruikt. Zo ben je altijd zichtbaar wanneer potentiële klanten op zoek zijn naar jouw product/dienst.

Visual - Pinterest
Pinterest SEO

SEO op Pinterest

Waarom Pinterest SEO optimaliseren een must is.

Wanneer je content op Pinterest niet geoptimaliseerd is voor SEO, mis je een potentiële klanten. Zoekwoorden zijn de basis voor een goede SEO strategie en Pinterest kan eigenlijk worden gezien als een visuele zoekmachine. Met het gebruik van de juiste zoekwoorden schotel jij hierdoor jouw diensten/producten voor aan de juiste doelgroep die daar op dat moment naar op zoek is. Je kunt je bijna geen beter moment voorstellen!

Met de juiste zoekwoorden zal het verkeer op jouw Pinterestpagina toenemen. Hierdoor nemen ook de linkbuilding en SEO-kansen toe omdat jouw pins vaker ‘gerepind’ worden. Dit betekent meer individuele verwijzingen naar jouw website waardoor deze onder nog meer gebruikers wordt vertoond! Maar hoe vind je dan de juiste zoekwoorden? Dit kan door middel van de suggesties in de Pinterest zoekbalk of bij Pinterest Trends.

Pinterest trends

De basis voor jouw SEO strategie

Bij Pinterest Trends is het mogelijk om een historisch overzicht op te vragen van de populairste zoektermen en onderwerpen van de afgelopen twaalf maanden. Op dit moment zijn alleen de gegevens van de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk nog beschikbaar, maar de verwachting is dat dit snel aangevuld zal worden met gegevens uit Nederland en omliggende landen.

Bij Pinterest Trends is het mogelijk om meerdere zoekwoorden (tot vier stuks) in te vullen in de zoekbalk en de populariteit van deze zoekwoorden te vergelijken. Ook toont Pinterest Trends een selectie gerelateerde zoektermen aan de zoekterm die ingevuld wordt. Zeer handig voor het ontdekken van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product/dienst waar je voorheen nog niet aan had gedacht! Wil jij starten met Pinterest voor jouw bedrijf of ben je al op Pinterest aanwezig, maar heb je geen tijd of juiste SEO strategie om meer bereik te genereren? De specialisten van BuildSocial helpen je graag!

Pinterest SEO: tips

Handige tips en trucs!

Als specialisten op het gebied van social media, verdiepen we ons dagelijks in trends en de laatste updates. Zo testen we zelf ook graag of we de algoritmes op onze eigen wijze kunnen triggeren om zo voorop te blijven lopen. Op het gebied van SEO voor Pinterest kunnen we eigenlijk vrij simpel zijn: het start met de juiste basis. Maar, hoe doe je dit? Dat start allemaal met het verrichten van een onderzoek. Het platform is in de basis immers een zoekmachine, waardoor je vraag en aanbod samen wil brengen. Aan de hand van de zoekwoorden analyse breng je in kaart waar jou potentiële volgers naar op zoek zijn, zodat jij hier jouw content op kunt aanpassen. Dit onderzoek kun je op basis van twee methodes uitvoeren:

  • Auto-complete -> wanneer jij een term invult, zal Pinterest zou automatisch aanvullen. Dit doen ze op basis van termen welke men invult op het platform. Je weet dus dat deze termen gezocht worden.
  • Guided search -> je vult een term in en zoekt. Je zult nu een aantal vakjes zien staan. Deze zogeheten ‘guided search boxes’ laten zien welke termen mensen hebben gezocht op het netwerk en kun je dus al leidaard gebruiken in jouw content.

Zo, je weet nu waar men op zoekt. Vanaf hier start de optimalisatie. Dit kun je onderverdelen in meerdere onderdelen:

  • Tekst -> er zijn verschillende vlakken waar we jouw content (tekst) kunt invullen. Hierbij is het zaak dat de woorden uit het zoekwoorden onderzoek naar voren komen. Het is immers zaak dat het algoritme getriggerd wordt! Dit doen we bijvoorbeeld in de titel, beschrijving en de link naar de website.
  • Hashtags -> een beetje een open deur, want we kennen het ook van andere social media kanalen zoals Instagram. Een hashtag is als het ware een voorgeformuleerde zoekopdracht welke mensen kunnen volgen. Het kenbaar maken van deze hashtag in de beschrijving kan zorgen dat de post/pin terugkomt in de resultaten.

push

Facebook

push

Instagram

push

LinkedIn

prijzen

Enthousiast